At bygge sin egen applikation


Som udviklere er vi ekstremt heldige. Ikke som i at alt hvad vi skal bruge altid lander i vores skød, eller at købe et skrabelod er en sikker gevinst. Nej, mere i form af vores evner, og hvad de betyder for os.
For som udvikler er vi mindre begrænsede.
Står man og mangler en app, hvor man kan holde øje med hvor meget mad ens hund får, og er det ikke lige til at finde en på markedet, som passer til de behov man har? Så kan man bare bygge den. Formentlig ret hurtigt som en “MVP” endda.

Det samme har jeg nu gjort nogle gange. Først i optakten til EM 2020 (som blev afholdt i 2021), hvor jeg skulle gøre klar til kontorets gættespil på EM. Vi havde nemlig de foregående slutrunder gættet resultater mod hinanden, via et Excel ark jeg havde fundet, og gjort sommerens slutrunde endnu mere interessant.

Men denne gang kunne jeg ikke finde en, som tillod den måde vi var blevet vant til at spille på, uden det kostede en del mere end mine kolleger havde lyst til at lægge i.

“Giv mig en uge”, sagde jeg til mine kolleger, og 9 dage senere (ja, som de fleste projekter gik jeg over tid), kom jeg tilbage med betbattle.dk.
Folk kunne oprette sig, melde sig ind i vores “liga”, som var bundet op til EM slutrunden, og gætte på kampene. Jeg skulle godt nok manuelt ind og skrive resultaterne ind, men det var nu overkommeligt nok 4 gange om dagen.

Siden er BetBattle blevet udviklet løbende, og jeg behøver ikke længere at gå ind og opdatere manuelt, da jeg har bundet resultaterne op på et API jeg har fundet. Der er også mere end 300 brugere på sitet nu, skønt det mest er ved slutrunder eller særlige puljespil, hvor der er flest online.

Et andet eksempel er da Covid løftede låsen på de danske kontorer, og de fleste af os begyndte at vende tilbage – dog i en mere “hybrid” model, hvor man var nogle dage på kontoret, og nogle dage hjemmefra. I vores team løste vi det oprindeligt med et whiteboard med en tabel på, hvor vi så opdaterede vores uge løbende.

NavnManTirsOnsTorsFre
Kollega 1HOOHH
Kollega 2HHOOH
Kollega 3HOFFF
Noget lignende dette var vores oprindelige løsning på at planlægge hybridarbejdet sammen

Vi var selvfølgelig flere end 3, men det beviser nu fint vores system.
Og det fungerede fint, indtil man sad hjemme mandag aften, og ville vide om Kollega 2 mon dukkede op på kontoret i morgen, kom der egentlig nogen – eller måske man selv fik andre planer udenfor arbejdstiden, som ændrede hvad man gjorde dagen efter.

“Det kan jeg ordne på en weekend”, var min melding. Og denne gang leverede jeg faktisk på den weekend, da jeg kom tilbage med en MVP af Hybriteam om mandagen.

Det gjorde det lettere for vores team, og har siden gjort det lettere for andre teams. Alt sammen fordi man, som udvikler, ikke er begrænset af de nuværende løsninger (den gang var der ingen andre gratis løsninger for at planlægge hybridarbejde), da man har magten i fingrene, og kan skabe det man har brug for.


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *